حذف وعده ی صبحانه و افزایش خطرناک قند خون

29 ژوئیه 2015- بر اساس تحقیقات جدید حذف وعده ی صبحانه می تواند موجب افزایش پیک قند خون  پس از غذا و اختلال در عملکرد انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، در ادامه ی روز شود.

در دنیای امروز بدلیل مشغله ی کاری و شیوه ی زندگی، افراد زیادی وعده ی مهم صبحانه ی خود را حذف می کنند و تا هنگام ظهر ناشتا می مانند، ارتباط حذف این وعده ی مهم با اپیدمی چاقی و مشکلات قلبی-عروقی در آمریکا قبل از این به اثبات رسیده است.

به گفته ی پرفسور باکوبویچ سرپرست این تحقیقات: با وجود اینکه در بسیاری از مطالعات قبلی به مزایای خوردن یک صبحانه با کالری زیاد در کاهش وزن و تنظیم متابولیسم گلوکز اشاره شده است، اطلاعات بسیار کمی در مورد تاثیر مصرف صبحانه بر مقدار قند خون پس از غذای افراد مبتلا به دیابت در طول روز وجود دارد، همچنین تاکنون تأثیر حذف صبحانه برسلامت افراد مبتلا به دیابت به بخوبی بررسی نشده است.

در تحقیق اخیر دانشمندان دریافتند نخوردن غذا تا هنگام ظهر، سبب افزایش بیش از حد قند خون پس از غذا یا  postprandial hyperglycemia و افزایش هموگلوبین  A1Cدرافراد مبتلا به دیابت نوع 2 می گردد و پاسخ به افزایش قند خون را در بقیه ی طول روز مختل می کند.

نتایج این تحقیق درمجله ی Diabetes Careمنتشر و درنشست علمی انجمن دیابت آمریکا درماه ژوئن 2015 ارائه گردید، این نتایج بر اهمیت مصرف صبحانه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تاکید دارد.

این مطالعه ی بالینی بروی 22 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 با میانگین سنی 56.9  سال و متوسط نمایه ی توده بدنی 28.2کیلوگرم بر مترمربع انجام شد. درطی دو روز شرکت کنندگان مقادیر کاملاً مشابهی کالری و وعده های غذایی متعادل و مشابه ای را برای نهار و شام مصرف کردند، با این تفاوت که وعده ی صبحانه در روز دوم حذف شد( به افراد شرکت  کننده  در روز دوم تا وعده ی نهار چیزی داده نشد).

پرفسور Jakubowiczمی گوید: استدلال ما در مورد حذف وعده صبحانه صحیح بود اما برای ما، مشاهده ی چنین تأثیر عمیقی بر متابولیسم  گلوکز بسیار شگفت آور بود، ما دریافتیم حذف صبحانه موجب افزایش فوق العاده زیاد پیک قندخون به میزان 268و 298 میلی گرم در دسی لیتر بترتیب پس از صرف نهار و شام می شود، درحالیکه مقدار قند خون پس از نهار و شام در این افراد در روز اول (صبحانه خورده شده بود) به ترتیب 192 و 215 میلی گرم دردسی لیتر بود.

پرفسور Jakubowiczمی گوید: این نتایج نشان می دهد اگر صبحانه حذف شود، کاهش مقدار نشاسته  و قند در وعده ی نهار و شام هیچ تأثیری بر کاهش پیک قند خون پس از نهار و شام (postprandial hyperglycemia) ندارد. بنابراین صبحانه به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه از غذاهای خاصی که می خورید، دارای اهمیت بیشتری است و ظاهرا چنانچه وعده ی صبحانه حذف شود، رژیم های غذایی کم کربوهیدرات - و یا هر رژیم غذایی دیگری برای کاهش قند خون - اثرات اندکی بر قند خون خواهند داشت.

بهبود حافظه ی سلولهای بتا

محققان قادر به توضیح دقیق تاثیر حذف صبحانه بر پیک قند خون نیستند اما استدلال آنها اینست که سلولهای بتا در پانکراس، حافظه ی خود را به دلیل زمان طولانی بین وعده ی شام و نهار روز بعد از دست می دهند. به عبارت دیگر نقش حیاتی خود را فراموش می کنندبنابراین پس از صرف نهار مدت زمان بیشتری طول می کشد تا این سلولها افزایش قندخون را متوجه شده و به آن پاسخ دهند. به همین دلیل پاسخ به افزایش قندخون کاهش یافته و با تأخیر صورت می گیرد که نتیجه ی آن افزایش بسیار زیاد مقدار قند خون در طول روز خواهد بود. نظریه ی دیگر اینست که ناشتا بودن برای مدت طولانی، اسیدهای چرب موجود در خون را تا وعده ی غذایی بعدی افزایش می دهد، این موضوع موجب می گردد اثر بخشی انسولین در کاهش قند خون کاهش یابد.

پرفسور باکوبویچ می گوید: ما به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 قویاً توصیه می کنیم وعده ی صبحانه ی خود را حذف نکنند زیرا حتی اگر آنها در خوردن نهار یا شام زیاده روی نکنند، حذف صبحانه موجب آسیب جدی به عملکرد سلولهای بتا شده ومنجر به افزایش قند خون می گردد. محققان قصد دارند مطالعه ی مشابه ای را بروی بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 انجام دهند.

منابع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/jul/skipping-breakfast-with-type-2-diabetes-could-cause-dangerous-spikes-in-blood-glucose-levels-93716047.html

 www.medicalnewstoday.com/releases/297458.php